Kaffe – fördelar och nackdelar

Kaffe – fördelar och nackdelar

Innan du tar ditt morgonkaffe, så är här några saker inom din hälsa som du borde tänka på!

Fördelar:

Kaffe förminskar risken att få diabetes

I en studie 2005 fann forskare att de som drack fyra till sex koppar kaffe om dagen, mot de som bara drack två eller mindre, att deras risk att få typ 2 diabetes minskade med nästan 30 procent. Antalet minskade med 35 procent när människor drack mer än sex koppar per dag. Och om du föreställer dig själv springandes runt på jobbet med ögon som snart poppar ut ur ditt huvud, så oroa dig inte! Både kaffe med koffein och utan koffein visade nästan samma resultat.

Kaffe förhindrar sjukdomar

Vi glömmer ofta bort att kaffe faktiskt är en planta och precis som alla matplantor, så innehåller kaffebönan mer än 1000 naturligt förekommande ämnen som kallas fytokemikalier, vilket kan hjälpa till att förhindra sjukdomar. Många av dessa fytokemikalier är antioxidanter som skyddar celler från skador från fria radikaler.

Kaffe förbättrar minnet och kunskap

Forskningar har visat att volontärer som drack kaffe med koffein i på morgonen gjorde bättre ifrån sig än icke-drickare på prov som involverade att lära sig ny information. Kaffe kan även förbättra funktionen att lära oss saker med åren. En studie visade att genom att kombinera kaffe med en sötsak så gjorde det ännu större skillnad.

kaffekopp

Nackdelar:

Kaffe kan öka benskörhet

Det är sant att kaffe kan ge upphov till utsöndring av kalcium ut i urinen. Vi vill inte att kroppen gör sig av med kalcium då det kan leda till benskörhet. Ungefär fem milligram per 2 dl kaffe försvinner varje dag från kaffedrickare. Men de kalciumförlusterna kan motverkas genom att balansera ut det med två matskedar av mjölk eller yoghurt per koppar kaffe.

Kaffe orsakar rynkor

Även ifall kaffe har antioxidanter, om du dricker för mycket av det, så kan det orsaka rynkor i huden. Det här är resultatet av uttorkning vilket är det sämsta som du kan göra mot din hud. Så när du dricker din kopp, eller två koppar, men kaffe på morgonen, så se till att du dricker vatten också.

Kaffe kan faktiskt orsaka viktökning

Koffein producerar blodsockersvängningar som kan leda till enorma sug efter saker. Kaffe är även socialt kopplat. Till exempel, vi kombinerar kaffet med dessert eller kanelbullen du tog till morgonfikat. Dessutom, när vi inte längre är höga på koffein så börjar vi äta en massa sötsaker och andra feta mellanmål för att hålla igång oss.

Konventionellt kaffe är laddat med bekämpningsmedel

Kaffebönan är en av de mest sprutade grödorna. Den är belagd med kemikalier, bekämpningsmedel och växtgifter, ingenting som du vill få i dig. Om du dricker kaffe, se till att det är organiskt, fri från diverse kemikalier som sätter sig i vårt vatten som kan göra oss sjuka.

Om du byter till kaffe utan koffein, se till att koffeinet har tagits bort på ett naturligt sätt utan användning av kemikalier. Vanligtvis så har konventionellt kaffe utan koffein mer kemikalier än vad det annars har.

kaffebonor